Navigera dig fram här   Lördagen den 21:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 31774 st  
  Igår: 80664 st  
  Denna månad:
1620131 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 100955880 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: I tidningen: 2022, nr 1 > Artikel: TEST: BOMBARDIER QUEST 650 EC
 

TEST: BOMBARDIER QUEST 650 EC

PÅ RÄTT VÄG?

Vad får man om man tar en vanlig fyrhjuling och plockar på backspeglar, blinkers, automatlåda och en begränsning av motoreffekten till 15 kW? Jo, man får en fyrhjulig motorcykel. Och det roliga är att man får köra den med vanligt B-körkort! Bombardier är ett av företagen som sett en möjlig marknad i att konvertera några av sina fyrhjulingsmodeller för landsvägskörning. Tidningen Snöskoter har provat den nya landsvägsglidaren Bombardier Quest 650 EC.

Bombardier insåg snabbt möjligheterna med de nya, Europaanpassade bestämmelserna inom trafikområdet. Vem kunde för fem år sedan tro att man lagligt skulle kunna köra med fyrhjulingar på vägen som motorcyklar? De tekniska kraven är desamma som för de trehjuliga motorcyklarna och man var snabbt ute med den nya fordonstypen i Finland.


De tekniska kraven för fyrhjuliga motorcyklar säger att motoreffekten inte får vara högre än 15 kW (20 hk). Bombardier har på Quest 650 EC tvingats montera strypningar både i förgasaren och i avgassystemet för att få ner motoreffekten till den magiska gränsen och fortfarande en acceptabelt körbar maskin. Det är inte roligt när man tvingas strypa motoreffekten. På Quest 650 EC är inte de dubbla strypningarna helt avstämda mot varandra. Man måste gasa försiktigt om man vill få motorn att gå rent upp genom motorvarvtalen. Gasar man för snabbt bluddrar motorn och går orent. Om man släpper gasen tvärt efter att ha kört på höga motorvarvtal ett tag ges avgassmällar. Någonting att tänka på om man tänker komma hem sent någon natt.

Extra utrustningskrav
Vi har tidigare provkört Bombardiers Quest-modeller och upplevt de som mycket trevliga maskiner. Utgångsläge för EC-versionen är alltså en vanlig Quest-modell. Det man har gjort i sin motorcykelanpassning är att man monterat ett antal extra fordonsdetaljer. Det är blinkers (inklusive fyrvägsblinkers), backspeglar, nummerskyltsbelysning, signalhorn, ljusomkopplare med parkeringsljusläge och avstängning samt ett antal extra indikeringslampor på instrumentpanelen framför föraren. Förutom detta finns ett krav på att man skall kunna låsa fordonet t ex med ett styrlås eller liknande. Bombardier har en annan lösning på detta. Det finns ett lås och det sitter vid växelreglaget.


Det är bara att föra reglaget till parkeringsläget och trycka in låskolven så är det omöjligt att tjuvlåna fordonet. Sedan krävs det en nyckel för att låsa upp. En annan viktig anpassning är att fordonet skall vara automatväxlat. Det är inte svårt på en Quest då den normalt sett är utrustad med variatordrift. Här plockade man bort den extra växellådan med hög/låg-funktionen och vips uppfyllde man kraven. Den sista anpassningen är att man höjt lufttrycket i däcken så att fordonet skall bli stabilare vid körning på väg.

Små missar
Maskinen uppför sig mycket stabilt efter vägen. Det finns inga tendenser till att den ska vingla eller vara spårkänslig. Den är också mycket lättsvängd och styrningen går lätt mycket tack vare att luftrycket i däcken är högre än normalt. Svängradien är liten trots att den har permanent allhjulsdrift. Det är mycket bekvämt med ett variatorsystem. Det är bara att gasa och just att man slipper växla gör bara att man kan ha mer uppmärksamhet på vägen. Växelreglaget sitter till höger men märkningen på plastkåpan stämmer inte med de växellägen som finns. Här får man förlita sig till indikeringslamporna på panelen. Det var kallt när vi provkörde och föraren sitter helt oskyddad för fartvinden. En liten vindruta och skydd för händerna skulle inte skada.
Det extramonterade reglagepaketet på styrets vänstra sida sitter för långt in på styret. Man når inte det utan att behöva flytta handen och släppa blicken på vägen. När man närmar sig en korsning tappar man lite av koncentrationen på körningen då man skall leta efter blinkersreglaget. Där blinkersreglaget egentligen skulle vara placerat sitter nu nödstoppen.
På låga motorvarvtal är maskinen tystgående men ökas farten märks att man monteras diverse strypningar. Avgas- och insugningsljudet blir högt när gasreglaget används maximalt. Att ligga och köra långa sträckor med gasen i botten kräver nästan att man stoppar i hörselproppar i öronen. Hjälmen dämpar en del men det blir ändå irriterande efter ett tag. Backspeglarna sitter stadigt och på rätt ställe. Inställningsmöjligheterna räcker till trots att det inte finns någon höjdjustering på stagen.


Stuvutrymmen i massor
Det finns en mängd stuvutrymmen på maskinen som gör den ännu mer praktisk. Det 30 liter stora, täckta utrymmet framtill, lastplanen bak och fram samt den lilla pakethyllan mellan styret och dynan garanterar att du får med dig inköpen hem.
En kul grej där man ser att Bombardier tagit en vanlig fyrhjuling och konverterat är de dekaler som sitter på maskinen från fabrik. Naturligtvis är de på engelska men bland varningar och upplysningar finns en som kanske inte skulle sitta just på den här maskinen. Det står att denna maskin inte får användas på allmänna vägar!

Tveksam
Efter att ha provkört Quest 650 EC en hel del efter små och stora vägar kan man bara hålla med om att det är ett praktiskt fordon om man inte skall ut på några längre turer. Planerar man en längre tur är det bara att klä på sig ordentligt. Det är dragigt runt överkroppen och det smattrande avgasljudet blir tröttande i längden.


Man får göra som de vanliga motorcykelåkarna. Man får rasta ofta. Ett användningsområde där den mycket väl kommer till sin rätt är för dem som är något rörelsehindrade. Där kan den mycket väl vara ett komplement till andra fordon. Då toppfarten är begränsad så är det egentligen bara i staden man kan hålla trafikrytmen. Kommer man ut på 70-väg gäller det att hålla åt sidan så att man inte blir någon stoppkloss. För fyrhjulingen tar stor plats på vägen och det gäller att ha ett öga i backspeglarna för att inte bli överraskad vid omkörningarna. Att få köra fordonet med B-körkort kan också göra att det kommer ut ett antal förare i trafiken som inte är van vid hur en kort, allhjulsdriven fyrhjuling uppför sig vid snabb kurvtagning. Risken för vältning är stor om man inte behärskar fordonet ordentligt. Vet inte om fyrhjuliga motorcyklar kommer att bli någon vanlig syn i trafiken men jag hoppas att de som gör det används på rätt sätt.



+
Lättkörd
Stabil gång
Stuvutrymmen

-
Motorstrypning
Avgasljud
Blinkersreglage


 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se