ARCTIC CAT 500 4X4 AUTOMATIC - EN RIKTIGT BRA MASKIN
Ifjol presenterade Arctic Cat en nydesignad 500-modell där man på amerikanskt vis skapat en front som liknar en kylargrill på en bil. Den modell vi provat denna gång är 500 4x4 Automatic där variatordriften gör, att det bara är att gasa, styra och bromsa. Enkelt, javisst! Det finns många positiva saker att säga om den, men några missar upptäckte vi också under våra provkörningar i ett vinterskrudat Västerbotten.
Arctic Cat har en längre tradition av att bygga terränghjulingar än många känner till. Redan 1964 byggde man cirka 70 stycken tvåhjuliga terrängmotorcyklar som kallades Cub. Motorn var en fyrtaktare och det var drift på bägge hjulen. Tyvärr stoppades tillverkningen efter drygt ett år, men Arctic Cat var alltså långt före alla andra när det gällde ATV:s.
Suzuki såklart
Kraftkällan i 500 4x4 Automatic är en 493 cm3 stor, vätskekyld Suzuki-motor med fyra ventiler och en överliggande kamaxel. Den är tyst på tomgången, men drar man på gasen kommer ett högt, morrande insugsljud fram. Accelerationen är inte direkt blixtrande utan den drar iväg på ett kontrollerat sätt. Vi vet inte om kylsystemet på vår provmaskin fungerade som det var tänkt, men den elektriska kylfläkten gick ofta, trots att körningarna gjordes vid flera minusgrader. Hur blir det då i sommarvärmen? Är kylsystemet underdimensionerat?
Hjärtat i transmissionen är en ständigt inkopplad drivrem, typ variator, som arbetar i kombination med en fram-back koppling. Arctic Cat har döpt systemet till Duramatic Transmission. Med ett handreglage på vänster framskärm väljer man mellan hög-låg-neutral-back. Ingen koppling behövs. Variatorn sitter skyddad bakom en vattentät, aluminiumkåpa. Det går att starta motorn på vilken växel som helst, bara man håller in bromshandtaget.
Perfekt krypfart
Med ett lågt placerat reglage på vänster sida kan man koppla ur 4-hjulsdriften. Växlingssystemet är mycket lättväxlat och en positiv sak upptäcker man vid körning på lågväxel. Med lastad timmervagn efter maskinen får det inte att gå för fort när man kryssar mellan stock och sten men här har amerikanerna hittat en bra utväxling. Däremot är det inte samma utväxling när man lägger i backväxeln. Åt det hållet går det fortare, vilket inte alltid är önskvärt. Ibland saknas en riktig differentialspärr. Flera gånger var det tre av fyra hjul som spann utan att maskinen rörde sig. Här är det tänkt att differentialen själv skall koppla in en spärrfunktion. Den fick vi inte att fungera på vårt exemplar. Ett stort minus ger vi för bromsarna. Trots dubbla skivbromsar fram och enkelskiva bak saknades den där riktiga bromsverkan. Med fullastad timmervagn efter fick man ta det extra försiktigt när det bar utför. Misstänker att bromsförmågan blir bättre när man fått använda maskinen lite mer och skavt bort eventuella beläggningar.
Finfin markfrigång
Både framtill och baktill hittar man fjädringssystem med dubbla A-armar. Fjädringen fungerade bra. Trots att den var inställd på mjukaste läget, var den stabil under våra provkörningar. Den breda spårvidden gör att maskinen upplevs som väldigt stabil. Den distinkta fjädringen
håller emot bra när det lutar. Markfrigången, som är viktig i skogen, är bland de bästa vi sett. Hela 30 cm innan man når i hasplåten, som är gjord av plast. En del synpunkter fälldes mot hasplåten och undringar fanns, om hur svårt det är att laga plasten. Hur man lagar metall vet de flesta. Att fotstegen är högt placerade och att inga skärmkanter sticker nedanför dessa gör, att maskinen inte hakar upp sig på stubbar eller stenar. Framkomligheten är alltså mycket bra.
Några småmissar
Man sitter högt, vilket är bra. Styret kunde varit något högre, vilket är en fördel när man står upp och kör. Styret kunde även ha fått vara något smalare för att slippa yviga armrörelser vid stora styrutslag. Styrningen går så lätt, att styret inte behöver vara bredare av den anledningen. En av våra provförare tyckte att stötar från ojämnt underlag fortplantade sig upp i styret mer än på jämförbara maskiner.
Bra med plats för fötterna, men fotbromsen på höger sida sitter lite trångt till vid kåpan för variatorn. Fotstegen och hasplåten har en hel del öppningar där grenar kan kilas fast eller smutsvatten kan stänka upp. Däcken når utanför skärmkanterna och det gör, att det sprutar en del smuts på föraren även den vägen. Öppningarna för att fästa någon typ av bogseranordning framtill är lite för små, för att enkelt kunna fästa en vinschkrok om man behöver extra draghjälp någon gång.
Ett praktiskt 12V uttag finns men vi saknar signalhorn. Batteri, verktyg och säkringar sitter skyddade under sittdynan. Förvaringslådan baktill är riktigt rymlig. Här kan man stuva in en del nyttiga saker. Då detta är en maskin av 2003 års modell får vi hoppas, att en del av de varnings- och informationsdekaler, som faktiskt finns i rikligt antal, blir översatta till svenska.
Vi får även hoppas, att den svenska instruktionsboken blir tydligare än den amerikanska, som följer med maskinen. I den samsas alla modeller i en bok och det kan vara svårt att avgöra om informationen gäller för den modell man har framför sig.
Avslutningsvis kan vi säga att de positiva intrycken överväger och vi misstänker att modellen kommer att hitta många nöjda kunder kommande säsong.
stefan.frisk@skoter.se
HUR VÄLUTRUSTAD
Hastighetsmätare JA
Trippmätare JA
Vägmätare JA
Choke JA
Tempmätare/lampa Lampa
Bränslemätare El/Mek Mek
Oljetrycksmätare/lampa JA
Hel/halvljusindikering JA
Backväxelindikator JA
Neutrallägesindikator JA
Växelindikator JA
Indikering allhjulsdrift NEJ
Backvarnare NEJ
Tumvärmare NEJ
Handtagsvärmare NEJ
Klocka NEJ
Timräknare NEJ
12V Eluttag JA
Startprimer NEJ
Signalhorn NEJ
Ryggstöd NEJ
Bromsljus JA
Bränslekran JA
Draganordning JA
Vinsch NEJ
Vinschfäste NEJ
Hasplåt JA
Drivaxelskydd JA
Huvudströmbrytare JA
Hjälmkrok NEJ
Körkomfort
Framfjädring 4
Bakfjädring 4
Styrning 5
Buller/vibrationer 3
Sittdynans komfort 4
Bagage-/stuvutrymme 4
24
Köregenskaper
Framände 4
Bakände 4
Manöverbarhet 5
Bromsegenskaper, fram 2
Bromsegenskaper, bak 2
Stabilitet på ojämn mark 5
Styrningens gensvar 4
26
Förarplats
Styrets form/placering 4
Bromshandtaget 4
Gashandtaget 5
Förarens sittställning 4
Stänkskydd 2
Fotstödets form 5
Instrumentens läsbarhet 3
Reglageplacering 3
Åtkomlighet dragkula 3
33
Prestanda
Motor 4
Startegenskaper 4
Gasens gensvar 4
Kryphastighet 5
Växellåda 5
Bromsens effektivitet 3
25
Service/Underhåll
Tändstiftens åtkomlighet 1
Byte av glödlampor 4
Bränslepåfyllning 4
Justering av framfjädring 4
Justering av bakfjädring 3
Innehåll i verktygssats 4
20
Totallängd 2057 mm
Totalbredd 1207 mm
Totalhöjd 1252 mm
Axelavstånd 1270 mm
Spårvidd 1010 mm fram,
970 mm bak
Markfrigång 305 mm
Pris 2003: 74 320:- (ex. moms)
Tekniska data 2003:
Motor Suzuki, 4-takt,
SOHC, 4 ventiler
Antal cylindrar 1st
Cyl.volym 493cm3
Kylning Vätska + Fläkt
Startanordning El/Magnapull
Transmission Variator m hög/låg-område
Antal växlar Steglös utväxling
Fyrhjulsdrift Ja, urkopplingsbar
Fjädring, fram 250 mm
Fjädring, bak 250 mm
Bromsar, fram Dubbla skivbromsar
Bromsar, bak Skivbroms
Däck, fram KT25x8-12
Däck, bak KT25x11-12
Max. last, fram 45 kg
Max. last, bak 91 kg
Max. totallast 227 kg
Max. släpvagnsvikt 476 kg
Tankvolym 18 l
Vikt (torr) 293 kg
|