BOMBARDIER RALLY - Ett bra och billigt transportfordon
Det är ett intressant koncept som Bombardier har med sin Rally och lite av ett nytänkande vad det gäller ramen. Konstruktionen är en hel stålram, som ger större hållfasthet och bättre viktförhållanden än den konventionella. Givetvis blir en skarvlös ram betydligt starkare.
Rallyn uppvisar också en hög markfrigång. Bombardier kallar ramkonstruktionen SST, som står för Surrounding Spar Technology och är en frontskapad konstruktion, som ger låg vikt och styrka.
Fram och bak har maskinen rejäla rackar, med bra möjligheter att stuva. Den främre delen med en rejäl förvaringsbox. Fästen gör att det är lätt surra, exempelvis en motorsåg eller annat verktyg, som man eventuellt behöver ta med sig. Stötfångarna är mycket bra och så även de rejäla fotstegen, som är sammanbakade med övrigt plastchassi. De rejäla fotstegen gör att du vilar bra.
Starkt, jovars, vi hoppade på dessa rack och de visade sig hålla.
Liggande Rotax-snurra
Motorn är alltså en fyrventilers, 4-taktare på 176 kubik. Låter inte mycket, men denna kubik man tagit fram ger ett bra register. Intressant är att motorns cylinder ligger horisontalt och ger låg graviditet. Kylningen av motorn är bra och någon extra fläkt behövs inte.
Bensintanken rymmer hyggliga 16,5 liter och den bränslesnåla, tysta, miljövänliga 176 kubiksmotorn drar inte mycket. Ger därmed Rally många timmars gång. Bra.
Smart är också luftintagen, som ger in extra skjuts och bidrar till den varvvillighet motorn har, i jämförelse med andra maskiner i klassen.
CVT-system
Rallyn har det intressanta snappkopplande CVT-systemet. Den har också sk motorbroms, som är bra i utförslöpa. Slutdrevet är 520 O-drev med kedja.
Ergonomin på denna ”kanadick” är bra. Handtagen erbjuder inga problem och fotbromsen fungerar tillfredställande. Men när vi körde i lite moddigare terräng, så packade det lätt vid bromsen och man fick rengöra för att den skulle ta. Men det räcker ju också med handbromsen i ett sådant läge.
Fjädringen är helt OK. Med en fjädringsväg på hygglig 137 mm fram och bra 163 bak, ger den en inte alltför stötig gång. Men detta är ju som sagt ingen raket och man får ta i, om det handlar om ett eventuellt lyft.
Dåliga däck
Vad vi inte gillar är de däck som sitter på, som ger ett billigt intryck och dessutom inte alls är bra i modd och övrig terrängkörning. Här skulle man ha satsat på andra däck som standard och vid köp av maskinen bör andra däck till. Kanske ett val med Kendas-däck kan vara en klok investering. Rally är inte som namnet säger, en raket.
Nej, en vettig och snäll maskin för transport och dessutom till ett hygglig pris. Den kloka utformningen kan göra den till en kelgris bland uthyrare.
Motor: 4-takts, 4-ventil, enkel överlig gande kamaxel
Volym: 176 cc
Kylning: Vätskekyld
Start: El
Smörjning: Oljetråg
Förgasare: Mikuni WM24
El: 160W (Denso)
Torrvikt: 176 kg
Koppling: CVT
Kylare: Frontmonterad
Transmission: CVT-transmission med neutralläge och back
Fjädring
Fram: Oberoende fjädring – enkel A-arm, slaglängd 137 mm.
Bak: Stel svängarm, 163 mm slaglängd.
Bromsar
Styret: Bakhjulsbroms, vänster handtag
Framhjulsbroms, höger handtag
Fotreglage: Broms(höger)
Parkering: Finns på styret.
Pris: 46 400:-
|