HONDA TRX 400 EX
DET VAR ’HONDAN VA HONDAN GICK ’ONDAN!!
Man närmade sig maskinen med lite blandande förväntningar. En fyrhjulig motorcykel! Skulle den motsvara det fräcka utseendet? Väl på maskinen kunde man snabbt konstatera att det är oerhört roligt att köra den. Men vi vill verkligen höja ett varningens finger att den kan inbjuda till att man kör den över sin egen förmåga. Synd bara att den är så begränsad i sin användning. Nu blir den bara en superrolig och väldigt dyr leksak.
Tar man bort de knallröda plastkåporna så blir det inte mycket kvar. I den smäckra rörramen har man placerat en encylindrig, luftkyld fyrtaktsmotor på 397 cm3, en femväxlad växellåda och kedjetransmission. Dubbla skivbromsar fram och en enkel skivbroms bak stoppar maskinens framfart när man vill. Bakbromsens effektivitet kunde varit bättre och man valde att använda frambromsarna istället som hade mer bromskraft och var lättare att dosera. En fiffig detalj är slitageindikeringen i form av en pil för de främre bromsbeläggen som gör att man enkelt kan kontrollera slitaget från utsidan. Bakre stötdämparen sitter lite trångt till för att enkelt kunna ställa om.
|
Honda TRX 400 EX
|
Inget för skogen
Detta är ingen fyrhjuling som man skall puttra fram i skogen med. Hjulen är alldeles för små, den är för högt växlad för att få en vettig kryphastighet över hindren och fötterna är alldeles för oskyddade för stubbar och annat som kan skada fötterna. De små hjulen gör att markfrigången blir liten under kedjedrev och bromsskiva.
Rolig att köra
När man får komma ut på crossbanan börjar det roliga på allvar. Leklusten ökar ju mer det sprutar om bakhjulen. Att upptäcka maskinens möjligheter fascinerar till en början men när man blivit varm i kläderna vill man gärna ha någon att mäta sina krafter mot. Varför inte en tävlingsserie för denna typ av fyrhjulingar. Under acceleration på lågväxel och vid något hårdare underlag kan bakhjulen få så pass mycket fäste att framhjulen lyfter från marken. Det är ingen fara att den slår över utan man kan lätt kontrollera hjullyftet. På ojämnt underlag är den hur stadig som helst. Både fram- och bakfjädring hinner lätt med att svälja guppen. Då den inte går att lägga ikull i svängarna får man ta till burkningen med kroppen på snöskotervis. Växellådan är lättväxlad men växelspaken kunde fått vara lite bredare för att kunna nås med foten längst ut på fotpinnen. Dessutom är det svårt att hitta friläget.
|
Den insektsliknade maskinen var väldigt rolig att köra
|
Ibland får man se upp med kursstabiliteten. Vid häftig acceleration där ett av drivhjulen tillåts spinna loss kan maskinen vandra i sidled utan att man rör styret. Första gången det uppträder är det riktigt obehagligt men när man vet om det kan man parera på ett säkert sätt.
Den går fort, mycket fort. Topphastigheten är inte långt från 100 km/tim. Det tar tid för en ”ovan” förare att ta reda på denna maskins gränser och det tar nog ett antal år att ”växa” ur den. Det finns ju motorstarkare alternativ på marknaden. Vid höga motorvarvtal överförs vibrationer till handtagen och efter långa körpass känns det i händerna.
|
De flesta reglagen sitter samlade till vänster på styret
|
Använd skyddsutrustning
Vi vill påminna om den personliga skyddsutrustning som tillverkaren rekommenderar. Klä dig som motocrossförarna. Allt det behövs! Det sprätter upp en del från de relativt oskyddade framhjulen när man kör fort. Det lilla värmeskyddet över avgasröret på höger sida blir mycket varmt efter ett tag och det är risk för brännskador om man inte har riktiga byxor och stövlar på sig.
Spartanskt utrustad
Det behövs inte många reglage och mätare på en sådan här maskin. Hastighetsmätare och varvräknare saknas. Reglagen inskränker sig till gas, broms (dubbla reglage), koppling, p-broms, nödstopp, belysning, elstart och en indikeringslampa för växelns neutralläge. Ibland när man parkerat lite ”tokigt” saknar man en backväxel. Men trots en maskinvikt på ca 175 kg är bakdelen lätt att lyfta upp och baxa runt.
Tappa inte bort den tändstiftsnyckel som hör till maskinen. Utan den blir det svårt att byta tändstift då det är ett specialverktyg. Se till att locket på verktygsfacket sitter på ordentligt innan ni sätter fart. Annars är risken stor att de unika verktygen sprids vind för våg.
Vi vill passa på att tacka Boströms Traktor & Maskin, Umeå för lånet av maskin.
Motor Honda 4-takt
Cylindrar 1
Cyl.volym 397 cc
Slaglängd 70 mm
Cylinderdiameter 85 mm
Luft Kylning
Antal växlar 5
Bromsar fram 2x Skivbroms
Bromsar bak Skivbroms
Däck fram 22x7-10
Däck bak 20x10-9
Max last fram 0
Max last bak 0
Max last totalt 0
Tankvolym 10 Liter
Vikt (torr) 170 kg
STORLEK
Totalbredd 1150 mm
Totalhöjd 1110 mm
Totallängd 1833 mm
Axelavstånd 1129 mm
Markfrigång 109 mm
stefan.frisk@skoter.se
|