TEST Polaris Sportsman 6x6 570 EPS
BIG BOSS är en modell som genom åren utvecklats till att bli mer av en arbetshäst och mer stryktålig än den första versionen som kom ut. Prov på modellens stryktålighet visas bl a genom att den används av den amerikanska armén i sina förband och till och med kan släppas med fallskärm från flygplan.
Drivlinan har uppgraderats genom åren
Under sin livslängd har Big Boss uppgraderat sin drivlina från att gå från kedja till kardan. Med sin militära koppling har även chassit fått uppgraderingar för att bli mer stryktåligt med rejäla metallramar.
Den motor som sitter i denna modell är den sedan länge välbeprövade 570 kubik vätskekylda Prostarmotorn. Motorn ger 44 hästkrafter och har en fin, följsam och ren gång genom hela registret. Redan från start känner man hur enkelt och smidigt man kan reglera gasen. Krypkörning är inget problem och har man en rejäl last är det enkelt att växla ned till lågväxeln. Denna egenskap med krypkörning är framför allt värdefull då man sitter i skiten i ett dike eller där greppet från däckens mönster sakta skall bita sig fast i underlaget. Kan man smyga i gång så bibehålls greppet och man kan exempelvis klättra uppför en brantare dikeskant. Är däremot gasegenskaperna mer hetsiga så är risken att man river lös fästet med däcket där krypkörningen övergår till att man spinner lös.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
|