Navigera dig fram här   Lördagen den 21:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 31306 st  
  Igår: 80664 st  
  Denna månad:
1619663 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 100955412 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 1 > Artikel: TEST: Polaris Sportsman 570 EPS Hunter Edition
 

TEST: Polaris Sportsman 570 EPS Hunter Edition

I Polaris Sportsmans modellprogram har man några modeller man har utrustat för olika ändamål. Just Hunter Edition klingar mer höst och älgjakt, men den lämpar sig riktigt bra för våren också. Varför, det skall vi komma till alldeles strax.



Följsam motorkaraktär
I fordonet sitter den numera välbeprövade encylindriga fyrtaktsmotorn, Polaris Prostar på 44 hk och 567 kubik. ECU i motorn är konfigurerad för användning som Traktor 3B tillsamman med övrig nödvändig extern utrustning för denna typ av registreringsform. Mjukvaran i ECUn gör att man som förare kan trycka in gasen och få maximal gasrespons redan från starten. Vid runt 60 km/h ser mjukvaran till att balansera ut hastigheten till detta ungefärliga gränsvärde, även om man trycker in gasreglaget längre. Inställningen är gjord så att hastigheten skall begränsas vid cirka 60 km/h. Hos olika fordonstillverkare är det skillnad på hur just denna lösning fungerar. Den teknik som Polaris använder ger en mjuk och följsam motorkaraktär även i den slutliga utväxlingen. Det är inga ryck eller att varvtalet hoppar upp eller ned, utan man har lyckats hitta ett sätt som gör att motorn mjukt hanterar en jämn hastighet på +/- någon km/h beroende på om man kör i ned- eller uppförsbacke. Just känslan i hur tekniken arbetar känner man bäst i upp- och nedförsbackar när mjukvaran i ECUn arbetar för att motorn skall hålla rätt hastighet.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se