TEST Polaris Sportsman 6x6 570 EPS
BIG BOSS är ett kaxigt namn som Polaris namngett sin 6-hjuliga arbetshäst till. Ett fordon som fått visa färg i allt från grövre arbeten till tuffa utmaningarna som bl a den amerikanska armén ställer på sina fordon som man använder världen över i olika uppdrag och klimat. Att kunna agera i alla olika miljöer är ett grundkrav på denna modell.
Stryktålig
Big Boss har funnits under många år. Drivlinan har fått ett par uppgraderingar från kedja till kardan under dessa år. Genom att fordonet även använts i militärt bruk så har också chassit fått uppgraderingar för bättre stryktålighet och man hittar nu solida metallramar i hela konstruktionen.
Just denna modell har den moderna encylindriga, vätskekylda Prostar 570 motorn på 44 hk. En motor som har ett bra grundgasgensvar i gasen där man mjukt och följsamt startar den från stillastående med full kontroll. Gillar man att busköra så trycker man in gasen mer direkt så får man omedelbart ut mer av motor. Denna egenskap med smygkörning är framförallt värdefull då man sitter i skiten i ett dike eller där greppet från däckens mönster sakta skall bita sig fast i underlaget. Kan man smyga i gång så bibehålls greppet och man kan exempelvis klättra uppför en brantare dikeskant. Är däremot gasegenskaperna mer hetsiga så är risken att man river lös fästet med däcket där smygkörningen övergår till att man spinner lös.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
 
|