TEST VW Amarok Aventura
Denna modell har varit lite mytomspunnen på sista tiden med olika rykten om dess överlevnad eller ej. Nu kan vi glädja er med en dragbilstest av VW Amarok och även konstatera att modellen kommer att finnas kvar, fast i ett plattformssamarbete.
Dragbil
Just denna modell är en klart intressant dragbil då allt från motor till konstruktion uttrycker arbete på alla nivåer. På utsidan finns det en del extra utrusning som vindavledare, jalusi och andra detaljer som känns som väl valda och praktiska.
Kikar vi under huven så sitter där Volkswagens V6 tdi på 3 liter, en motor som ger 285 hästkrafter och rejäla 580 Nm vridmoment. Det senare är riktigt bra tilltaget så man nästintill aldrig känner av att man drar en släpvagn. Drivlinan har 8 växlar som smidig och mysigt läggs i automatiskt när man kör. Karaktären på motorn är instinktiv och snabb, redan om man kör den i Driveläget. Växlar man över till Sportläge får man ytterligare en dimension i att aggressivt kunna accelerera sig genom växelregistret. Motorn och drivlinan ger en pigg och lekfull eftersmak där man även framhävt det mullrande motorljudet på ett skönt sätt.
Bra design
Ser man till karossen så är det en fräsch pickupdesign med ett bra flak att kunna lasta på. På den modell vi körde fanns en jalusi att dra över flaket så det blir vädersäkrat. En viktig detalj så man slipper skydda packningen i plastpåsar eller annat skyddsmaterial. Baklämmen går att fälla ned så man enkelt kommer åt allt man lastat. Jalusin går enkelt att skjuta framåt efter man vridit på jalusilåset. Själva ytan är av slagtålig plast med en ruggad yta som gör att det man lastar inte glider runt så lätt. På flaket hittar man också flertalet lastöglor som man kan förankra lasten i om det är något tyngre man transporterar som man inte vill skall röra på sig.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
|