TEST Can-Am Maverick Sport DPS 1000R T
Ibland får man förmånen att sätta sig bakom ratten på riktigt roliga maskiner. En Can Am Maverick är exakt ett sådant fordon som ger den där lilla extra kicken utöver det normala när man får köra den. Modellen i sig har sin stora marknad i USA där man har bättre förutsättningar med leder för denna typ av fordon. Men med den typ av registreringsform som just denna har så finns det även en marknad här i Sverige.
95 hästkrafter
Can Am Maverick Sport är en av de modeller som ligger i topp vad gäller Can Am´s funfactor modeller. I hjärtat har den en Rotax 976 kubiks V-Twin vätskekyld motor på 95 hästkrafter, samt EFI bränsleinsprutning. En motor som går att ställa in i 2 olika körlägen, antingen ECO eller Sport, vilket beror på hur man vill köra för stunden. Att gaspedalen elektriskt ger information om sitt läge genom en teknik som heter iTC (Intelligent Throttle Control) har möjliggjort tekniken för att implementera olika körlägen i motorn. Tekniken är i nuläget så pass bra att man inte kan känna skillnad om man kör vajerstyrt eller elektroniskt, varken då man kör den efter vägen eller på någon crossbana.
 
|