TEST Ford Ranger Wildtrak
Det är utan tvivel då man sätter sig i en amerikanskbyggd bil att den luktar arbetsbil lång väg, särskilt då den ingår i Ranger familjen. En Ranger med modernt utseende och som numera tas till Sverige med två motoralternativ där vi fått möjligheten att testa den nyare varianten i form av en diesel med biturbo på hela 500 Nm vridmoment. En något mindre motor än sin föregångare men som ändå ger både kraft och hästkrafter för arbete och dragförmåga som passar en bred publik.
En amerikansk pickup är något många suktar över. Jänkarna är kända för att göra fordon som gillar att dra och lastas mycket på. Många vänder initialt blicken mot Dodge men där brukar prislappen oftast skjuta i höjden. Just Ranger är en modell där man får det mesta på köpet redan från start. Genom att välja någon av de fördefinierade modellerna får man med lite olika i startpaket typ motoralternativ, storlek m m. Sedan finns det några mindre val man måste göra, typ manuell eller automatisk växellåda, färger, dragkrok m m för en slutlig produkt. Just när det gäller dragkrok kan man välja bland lite olika alternativ där den med maximal släpvagnsvikt ligger på 3500 kg.
Utsidan har traditionella pickuplinjer med en instegsramp nedanför dörren som standard. Modellen vi körde kallas för Double Cab Wildtrak i listorna då man även har 3 säten bak. Denna modell är den mest utrustade av alla med 8” pekskärm där man kan ställa in allt från radiokanaler, se över bilens system och inställningar, musiksystem, navigationssystem till att koppla upp sin mobiltelefon för att spela musik. Utöver detta är skärmen kopplad till backkameran så man har bra överblick bakåt även i mörker, förutom backsensorerna som är standard. Nämnvärt är också att den har ett 220 volts integrerat uttag, samt att man kan montera en dieselvärmare eller motor-/kupé-värmare för de kallare vinterdagarna.
|