TEST Polaris Sportsman 570 EPS Öhlins Edition
Nytt för i år är att Polaris gått samman i ett samarbete med Öhlins dämpare. Ett anrikt märke som funnits många år på marknaden och som tillverkar dämpare för olika ändamål, från den mest hårdföre sportbilsfantasten ända ned till rekreationsfordon som denna Polaris Sportsman 570. Förväntningarna hos oss är höga då det kommer till denna modell.
Smidig motorkaraktär
Just denna modell har den sedan länge väl presterande 570 Prostarmotorn som ger 44 hästkrafter. En encylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar. När 570 segmentet introducerades på marknaden för flera år sedan fick många upp ögonen för att en mindre motor även kunde göra arbetet där man tidigare trott större är bäst och valt 1000 kubikare i motorstorlek. Fördelen är att man med en mindre motor både får lägre vikt, den känns smidigare, samt att maskinen är bränslesnålare. Polaris Prostar motor har just dessa egenskaper samt även ett bra bottenvrid, tillsammans med att den är mycket lättkörd. Själva gasresponsen är nog en av maskinens större fördelar. Då är det inte som på en del snöskotrar, där den kommer snabbt och direkt, här gör den som du vill. Känner du att du initialt vill smygköra är det inget problem. Behöver du tvärgasa för att ta dig ut ur en knivig situation så går även det. Just denna körkänsla är något av ett signum för Polaris oavsett motor, men det framträder lite tydligare på de mindre motorerna. Skall man även nämna en annan detalj gällande motorkaraktären så är det hur mjukt Polaris lyckats avsluta accelerationsfasen då man uppnår motorns maxgräns för traktorregistrering. Runt 60 km/h ser motorstyrningen till att få ett lugnt och följsamt avslut som gör att det känns som ett naturligt avslut på accelerationsfasen. En detalj som också är väl värd att nämna är att motorn endast drar 0,9 liter per mil efter landsvägen.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
 
|