Nya Jeep Wrangler
Vid första anblicken känns inte nya Jeep Wrangler som en rejält uppdaterad modell, men det är den. Uppdateringarna är mer subtila och syns inte direkt när man ser bilen men de gör en enorm skillnad.
Vår dragbil är nya Wrangler Rubicon Unlimited. Det betyder att den är en fyrdörrars Wrangler och att den är rejält förberedd för svår terrängkörning (Rubicon). Denna testbil har fått den nya dieselmotorn också, vilket i sig själv är ett stort steg framåt. Bättre motorgång och förbrukning helt enkelt.
Komforten har förbättrats enormt, mycket på grund av den mjukare karaktären på dieselmotorn, men helheten kommer också in som den uppdaterade ergonomin i framsätet. Detta gör Wranglern till en så mycket bättre bil än dess föregångare. Kvar har man äventyrsbilens bästa egenskaper som i– och urkopplingsbar krängningshämmare, hög- och lågväxel, låsbar diff, hög markfrigång och stora däck.
Mycket av det som gör Wrangler till en rejäl äventyrsbil är ju dess kompetens i dålig terräng, men det är också lite av vad som kan vara en nackdel på den asfalterade vägen. Man upplever rätt så mycket turbulensvindbrus från den flacka vindrutan och ganska så mycket ljud från de grova däcken tränger igenom den inte allt för ljudisolerade karossen. Men som jag var inne på tidigare är förbättringen enorm från förra modellserien.
|