TEST TGB Blade 1000i EFI EPS
TGB har utvecklat sin armada av fyrhjulingar succesivt under åren. Nu med TGB 1000 så finns den både med servostyrning och elektroniskt bränsleinsprutning. Maskinen har en elektronisk växling mellan 2-, 4-hjulsdrift och differentialspärr, en funktion man återfinner genom att på höger sida enkelt klicka sig uppåt eller nedåt på respektive knapp med pil på. I displayen ser man vilket av de olika lägena man har kopplat in.
Med sin 997 kubiks motor genererar maskinen 83 hk och 78 Nm i vridmoment. Motorns effekt känns verkligen då man trycker in gasen och hjulen biter tag i underlaget och i gasreglaget känner man de lite kraftigare fjädrarna i spjällhuset, ett motstånd som får tummen att arbeta då man kör längre sträckor. För er som kör snöskoter och ägt en Rotax 800 SDI motor så är känslan densamma. Lite mer motstånd i gasen än modeller med mindre kubik.
 
|