atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Onsdagen den 25:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 14090 st  
  Igår: 49237 st  
  Denna månad:
1814903 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101150652 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > TICKSTA IN I QUADRACINGENS HISTORIEBOK. KÖRDE VÄRLDENS FÖRSTA SPEEDMOTARD TÄVLING!
 

TICKSTA IN I QUADRACINGENS HISTORIEBOK. KÖRDE VÄRLDENS FÖRSTA SPEEDMOTARD TÄVLING!
En ny banstäckning bjöd publiken på spänning och show, precis som det ska va!

Sveriges mest aktiva klubb för quadracing, MK RIMO följer deras slogan. "Vi följer inte utvecklingen vi leder den" och självklart ett bevis om detta är satsningen på en ny tävlingsform "Speedmotard".
Många tuffa och spännande heat kördes under dagen, alla klasser körde fyra kvalheat samt finaler, detta upplägget gällde även solo.
En äkta VM förare på plats Martin Lindh, körde så det rök och tog den största bucklan med sig hem, men inte utan strid. Våra Internationella quadförare lös med sin frånvaro, upplägget var inte bra nog för dem, men dög tydligen åt en ÄKTA VM förare som M.Lindh!
Sveriges första ungdoms tävling i quadmotard kördes 12-16år unga fick tävla på riktigt för första gången i Svensk quadracings historia!

Så skriver man historia, hittar på något nytt!

Ny bana och ett helt nytt upplägg gjorde succé´ på Ticksta.
Publiken gillade de och förarna överlag, det finns alltid några som inte är nöjda, men så är det med allt. En sak är säkert, det var lika för alla.
Den nya bansträckningen gjorde hela upplevelsen för publiken bättre och höll heaten mera samlade, många korta och intensiva heat gjorde tävlingen till äkta racing. Spännande omkörningar och närkamper som inte sett tidigare, gäller i alla fall quad.
4 förare fyraheat, plus finaler fick strykas på morgonen, detta för att hinna med 3timmars regeln. I övrigt följde man upplägget "Speedmotard" hela dagen, vilket också visade sig fungera utmärkt. Bra flyt i starten, snabba avslut, inga väntetider för publiken! Täta heat och pigga förare som gav 100% varje varv utan att köra på övertid, dvs. trötta och helt uttömda vid målgång, inga olyckor trots tuff körning.
Alla var med precis som man från Fyrhjulingsföreningens sida jobbar för, knattar 3-12 12-16 vuxna och solo.

Finnkamp
Från Finland kom tre quadförare och bjöd på show och bra motstånd och utmärkt racingspirit, eller Finsk SISU som man säger! Kenne Sundstöm vår Finske representant för Fyrhjulingsföreningen, körde hem bronspengen i A-finalen, Wonderboy var med i starten men tappade kedjan och fick bryta finalen, fick tröstpris "Best in Show" för härlig och vild körning. Henka "mört" han simma bört och missade finalen, men kommer gärna åter för nya tag! Vår grannar var trots lite tråkigheter för vissa mycket nöjda med dagen och bjuder tillbaka. Så om tillfälle ges åker några svenskar över igen för att hämta tillbaka en till buckla, just nu 1-1 mellan Sverige och Finland!

För 1år sedan döptes "BURKEN" och än gör han själ för namnet!

Bojkott eller inte?
Två läger, och med detta menar jag inte att det är två träningsläger för quad, vilket i så fall skulle vara bra. Utan två typer av åkare, SQ=superquad och STD= typ Yamaha, Honda, mfl. Varvid den ena hälften (förstnämda) tydligen inte kan leva med att det finns skilda åsikter.
Inte en enda superquad på starten, bara STD och STD-mod maskiner. DVS, Maskiner som vem som helst kan springa in och köpa hos Sveriges MC-handlare, Yamaha, Honda, Suzuki, Polaris, Can-am=Bombardier, Kawasaki. Dörren står på glänt för STD "bevisligen" ändå beslutade man via "kommunist lobbying" att göra en 450open klass istället för STD, vilket i princip är dyrare än OPEN. 450kubik resten är fritt, så räkna med special chassin även i 450OPEN!!!!!!!!!!
Finnkamp, Kena en hård fight med Wonderboy!

Kanske läge för branschen att försöka ge sig in i debatten om klasser som passar deras maskiner, innan det är för sent!
Hoppas på nya regler nästa år, så att alla kan vara med och köra, för det här var bra rikigt bra. Att ingen av våra superquad förare ställde upp att tävla, saknar jag ord för. Finns det plats för prestige, stolthet, divaskap i en liten sport som denna? När det väl anordnas tävlingar så behagar man inte att ställa upp, utan väljer att köra träning hemma. Det är inte tvång att tävla, men man har mage att klaga på arrangörer och banor?
Att inte alla kunde komma kan man förstå, men att INGEN kunde komma verkar högst otroligt.
Eftersom man försökte anordna en träningsdag på RM-banan i Örebro samma dag 21:a Maj.(Vilket inte blev av, när i Örebro fick höra att det var tävling i Ticksta samma dag)
De som körde saknade kanske inte mera motstånd, men det skulle varit kul för publiken.
Vem vinner på det här?
Team ATV-QUAD, exempel på 2 STD Yamaha 450, pipa, luftfilter,172 jet, felvända fälgar fram, hemmabyggd sänkningssats, Hoosier däck. Thats it.. #71 Kena, #88 Burken


Toppranken i STD och STD-mod.
Några förare att räkna med i årets RM blir.
#71 Kent "Kena" Noren´, #88 Robert "Burken" Fransson som kör i 450klassen med sin STD maskiner. #12 Patrik "R1" Erixon måste tyvärr ställa upp i stora OPEN med sin Bombardier Baja 650 "Järnhästen", hoppas att killen hinner fixa fram en konkurrenskraftig 450 till sommarens RM. Visade onekligen att han kör lika fort på asfalten som på isen.


12-16 Ungdom.
Dagens klart suverän, Olle Deak som enkelt och helt överlägset vann den klassen. Men alla var vinner denna dagen som ställde upp, det var historia som de var med och skrev. Genom att delta i Sveriges första officiella quadsupermotard tävling för ungdom.

Ensam är stark!
Det finska teamet "Gambler ATV-racing" bjöd på kamp!

Lind Karlsson körde som ensam tjej med killarna och slutförde alla heat utom ett. Hon körde så brett att hon till och med fick smaka på gruset ett heat! Men tuff som hon var reste hon på sig, skadade av sig gruset och körde vidare i mål.
Fick pris för tävlingens största MOD! Vilket vi tycker är helt rätt, uppmuntran i all ära!

Eldsjälen gick upp i TEMP!
Efter dygnet runt arbete och kamp mot klockan, tog naturens krafter över hos Glenn Ocklund. Med hög feber som resultat, med 40graders feber orkade han inte starta på sin egen tävling. Det var en onekligen besviken förare som fick stå och se på när det andra körde. Men han kan glädjas åt alla förnöjda förare som fick chansen att köra.
Ett varm applåd från alla till Glenn som mot alla odds och bojkottningar genomförde och gjorde en riktigt bra tävling!

Framtidens förare.
Som vanligt när det ordnas en familjedag på Ticksta, finns våra minsta med i planeringen. Våra minsta quadåkare är med och kör uppvisning med deras små maskiner. Det går inte i Tvåhundra men det är nog så häftiga att se dessa små gupp runt på banan. Plötsligt blir det solsken över stadion, föräldrar, farmor och farfar, mormor och morfar och alla övriga lyser glatt och applåderar när barnen glider fram. Det är bara att titta sig runt på läktarna, tongångarna blir varma och skratten är många. Själv blir man nästan lite rörd av stämningen, ja det är till och med bättre än solsken! Som sagt framtiden i rätt händer ser onekligen lysande ut!

Fullständiga resultat hittar ni inom kort i menyn till vänster under quadracing!!
1. Patrik Erixon "Bombardier 650"
2. Robert Fransson "Yamaha 450 STD"
3. Kenne Sundström "Yamaha 450 STD-mod"
4. Kent Noren "Yamaha 450 STD"

Som ni ser så är framtiden ljus, många små som gärna körde!
Sveriges snabbaste ungdom 12-16år Olle Deak!


Krönikör: Ted Honkala



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se