Byte bussningar i fram- och bakvagn
Vi fortsätter vår artikelserie där vi renoverar fjädringskomponenter i vår Polaris Sportsman 550 Forest XP 2012. I förra numret av tidningen (ATV-Quad nr 5 2023, Reds. anm.) bytte vi spindelkulleder i framvagnen och nu har det blivit dags att byta bussningar i A-armar, stötdämpare och länkarmar. Detta moment är smart att utföra på framvagnen vid samma tillfälle som spindelkullederna då A-armarna ändå är plockade ur maskinen.
Bussningarna i A-armar och länkarmar tar precis som spindelkullederna mycket stryk. Dessa ska röra sig varje gång fjädringen jobbar. Oavsett om det bara är någon mm, eller hela stötdämparens slaglängd. På vår Polaris finns det smörjnipplar för alla bussningarna, utom för de som sitter i stötdämparna. Ett hett tips är att smörja dessa smörjpunkter med jämna mellanrum. Det skall göras i samband med service, men det skadar absolut inte att ge dem någon extra pump med smörjsprutan varje säsong. Extra viktigt om man kört med sin ATV i blöt myr, vatten eller liknande.
På Polaris Sportsman 550 Forest XP består bussningarna av en stålhylsa och två plastbussningar med tätningar. Denna konstruktion torde inte vara det absolut stadigaste som lämnat Polarisfabrikerna genom åren, så därför blir det extra viktigt att smörja och sköta om dessa. Oavsett hur mycket man smörjer, kommer förr eller senare plasthylsorna att nötas ut. Men ser man till att det finns tillräckligt med fett runt stålhylsan, hjälper detta till att stabilisera bussningarna samt se till att allt kan röra sig enkelt. Några pumpslag med fettsprutan åt gången räcker gott. Typ till man ser att det börjar tränga fram fett i ändarna.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
|